Ettermiddagsprosjektet «Slum»

Hver ettermiddag kjører vi 40 min til en slum i Assanora. Slummen er bedre enn forventet; den er liten, det lukter ikke fælt og de er omringet av nydelig grønn natur. Her bor 3-4 familier, med tilsammen ca 15 barn fra 1-15 år.

Første dagen dukket kun barna fra den ene familien opp. Fire nydelige søsken, tre søstre og en gutt. Både ungene og vi var litt sjenerte i starten, men etterhvert som vi spurte dem om hva de kunne så ble det god energi i rommet.

Vi ble overrasket over at det ikke fantes et opplegg for hva og hvordan, så vi måtte improvisere. Ikke nok med det, så oppdaget vi fort at disse barna kunne mye allerede, både engelsk og matte. Vår koordinator, Michael, sier at det er mye takket være bidrag fra frivillige. Disse ungene går på skole, men kvaliteten på undervisningen i den offentlige skolen er dårlig. Lærerne får betalt uansett, så lenge barna møter opp, og det er få eller ingen incentiver for å sørge for at barna lærer noe.

Andre dagen møtte en ny familie opp, nok en nydelig søskenflokk. Alder og nivå er ujevnt, så vi måtte dele opp gruppen for å tilpasse undervisningen. Linda og jeg har tatt ansvar for de som kan mest, og vi hadde forberedt geografi som dagens tema. Ungene var kjempeivrige, så det ble en kjekk dag. Vi avsluttet med lek og fotball. En fin avslutning, og en god måte å bli bedre kjent med hverandre. Barna er fulle av energi som smitter over på oss. Før vi kjørte tilbake ble vi invitert hjem til barna, for å møte resten av familien og se hjemmet deres. De har ikke mye, men er kjempestolte av det de har. Det gjorde godt å se. Foreldrene kan lite, eller ingenting engelsk, men ungene oversatte uten problemer.

Tredje dagen fikk jeg klump i halsen når vi kom kjørende. Da stod barna og ventet på oss. De smilte og vinket, og sa «Good afternoon, teacher» når vi gikk ut av bilen. Tema denne dagen var flagg. Barna liker godt å tegne, og er veldig flinke, så de fikk i oppdrag å tegne hvert sitt flagg. De blir så stolte når de behersker oppgavene, og når vi gir dem god feedback. Det er virkelig en takknemlig jobb å være lærerne deres.

Torsdag stod de også klar når vi kom, og enda flere unger hadde møtt opp. Jeg ble så rørt at jeg måtte virkelig konsentrere meg for å holde tårene tilbake. Tema for dagen var engelsk grammatikk, og bruken av ‘to be’, ‘to have’, ‘ a og an’. Nok en kjekk og givende dag, som ble avsluttet med diverse leker.

Siste dag denne første uken tok vi med oss ipad med en app for å utvide det engelske vokabularet deres. De fleste hadde ikke sett en ipad før, og ble veldig fascinert. De trykket ivrig på skjermen for å finne riktig svar.

Neste uke har vi planer om å lære dem om solsystemet, og målet er at de i løpet av uken skal lage det selv.

Her bor slumbarna
Her bor de

Linda med slumbarna

image

Linda får hjelp t å stava navnå😃
Linda får hjelp t å stava navnå😃
image

image

image

Geografitime i dag
Geografitime i dag
image

Hangman
Hangman
image

image

image

Linda viser bilder fra når hun var med i Bollywoodfilmer 😃
Linda viser bilder fra når hun var med i Bollywoodfilmer 😃
De tegnet flagg i geografitimen
De tegnet flagg i geografitimen
De tegnet flagg i geografitimen
De tegnet flagg i geografitimen
image

image

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s